Recensie quotes A Pawnshop Love Affair feb 2025

Dinsdag 25 februari 2025

“…Baartmans beschikt niet alleen over een ouderwetse, even krachtige als sierlijke kroontjespen om kleine verhalende songs mee te schrijven, door zijn prachtige, emotierijke, licht hese stem krijgen al die woorden extra zeggingskracht. Bovendien is hij een meesterlijk gitarist, die liefhebbers van zowel Ry Cooder, Richard Thompson, Bill Frisell als – slide-spelend – Lowell George kan bekoren. Hulde aan de jubilaris!”

Recensie OOR 

“En eerlijk is eerlijk, ze klinken nog net zo fris als dik 25 jaar geleden. En dat tekent de kracht van Baartmans als muzikant. Hij schrijft liedjes die tijdloos zijn. We kunnen kort zijn: met zijn rasperige stemgeluid en bovengemiddelde gitaarspel heeft hij door de jaren heen iets wezenlijks toegevoegd aan het ambachtelijke gilde van vaderlandse liedjessmeden.”

Recensie Lust For Life

“… de muziek is weer een prachtig Baartmans-mengsel, BJ brengt ons als altijd zijn versie van rock, pop, folk, country en soul. En ook een beetje ska-ritme voor de afwisseling (‘The Other Guy’) BJ laat oudere songs op een uitermate aangename en geheel eigen manier een tweede leven hebben.”

Recensie Real Roots Cafe

“… Counting the hours is qua instrumentatie een gevarieerde ballad en het melodieuze, Enough of a bad day met een heerlijke pianosolo, is Americana met een hoog Steve Forbert gehalte. In het slotnummer, de ballad Open Skies is een glansrol weggelegd voor gitarist Eric van Dijsseldonk. Conclusie: ‘A Pawnshop Love Affair’ is een zeer aangenaam album van een stel rasmusici…”

Recensie Bluestown Music

“…Het ruim een jaar geleden verschenen Ghostwriter was fraai, dit nieuwe album zelfs nog overtuigender. Dat komt misschien omdat de 14 nummers al heel vaak live zijn gespeeld. Baartmans nam ze namelijk in de periode 1998-2004 ook al eens op; deze remakes hebben de energie van de optredens. En zijn wat hese zang als Freedy Johnston bevalt erg goed. The Other Guy zou (van) David Lindley kunnen zijn…”

Recensie Alt Country

“…45 jaar in het vak. Een jubileum voor speeches, recepties en andere poespas. Bart Jan hangt zijn eigen slingers op en neemt een geweldige duik in zijn immense catalogus van een serie Engelstalige folkpoprockplaten als The Pawnshop Guitar Chase, No Soap, At Second Hand, F-hole acoustic en Where Lovers Go. Uitzondering hierop is het nummer Hotel, dat alleen in onze moerstaal bekend is op het album Later en nu wordt voorzien van een Engelse tekst. 

Een liedje dat toen goed was, blijft goed. Sterke composities blijven ook in een ander vakkundig jasje op A Pawnshop Love Affair, waar Bart Jan wordt bijgestaan door zijn vaste begeleiders van de Wild Verband, staan als een huis. Het verschil met toen en nu is een voller bandgeluid, dat lekker losjes is vastgelegd. Complimenten!”

Recensie AltCountry Forum

“…Het uit de begindagen daterende Pool Of Love zet meteen de toon voor een reeks songs die de liefde in al haar facetten beschrijven met lekker rollend gitaarwerk dat zich vermengt met snerpende slides. De door bluesy snarenwerk ondersteunde verhaallijn in Only Lovers Know, of een nachtelijk in mysterie gehuld, avontuur in Hotel. In het verstilde Cry duikt een huilende gitaar op terwijl  akoestisch snarenwerk en zachte piano, het krassende stemtimbre in de ballade What A Song Can Do ondersteunen…”

Recensie Written in Music

“…Hij soleert in de ballads en half-temposongs altijd emotioneel met een vaak geknepen, altijd urgente klank en incorporeert in sommige van de nieuwe versies van zijn nummers naast roots en singer-songwriter invloeden uit jazz en folk, net als uit Indiase en Midden-Oosterse muziek.

Ook zijn teksten bewijzen veertien keer dat ze tijdloos zijn.  Hij onderstreept dat en passant zelf ook in ‘What A Song Can Do’. Dat blijkt inderdaad heel veel te zijn…”

Recensie Kippenvel/Heaven

“… Door de positieve reacties op zowel het album Ghostwriter, als op de er aan verbonden tournee was de energie dermate sterk, dat de studio snel weer werd ingedoken. De liedjes lieten zich makkelijk vangen. De liefde in al zijn hoedanigheden vormt op de cd het leidende thema.

Het is compacte, mid-tempo rootsrock die voorligt. De stem van Baartmans is wat gruizig, waardoor een zwoele sfeer ontstaat met name in de meer balladegetinte tracksDe gitaar knettert bij tijd en wijle. De overige instrumenten bieden een comfortabele basis…”

Recensie New Folk Sounds